Info@salehoun.org

باشگاه علمی حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) وابسته به موسسه خیریه صالحون بیدگل

باشگاه علمی حضرت باقرالعلوم (علیه السلام)

 

مقدمه

یکی از فعالیت های عام المنفعه مهم و زیرساختی موسسه خیریه صالحون بیدگل، تاسیس باشگاه علمی باقرالعلوم(ع) برای دانش آموزان شهرستان آران و بیدگل است. این باشگاه علمی در نوع خود نخستین و تنها مرکز آموزشی در شهرستان آران و بیدگل است که موضوعات و مفاهیم علمی را به صورتی جذاب و کاربردی به دانش آموزان آموزش می دهد و در کنار آموزش تئوری، به آموزش عملی و تجربی دانش فیزیک و شیمی می پردازد. این مرکز علمی با تعریف پروژه های مختلف در زمینه ساخت وسایل، که خود دانش آموزان باید آنها را بسازند، موجب ایجاد انگیزه یادگیری، ایجاد خلاقیت و پیوند مفاهیم تئوری با مفاهیم عملی و کاربردی می شود. مجموعه وسایل و تجهیزاتی که تاکنون به دست دانش آموزان و فن آموزان این مرکز ساخته شده است، در مجموعه ای به نام موزه علوم و فنون، گردآوری شده است. این مجموعه، بیانگر موفقیت موسسه خیریه صالحون بیدگل در دستیابی به اهداف اولیه از تاسیس باشگاه علمی باقر العلوم (ع) و موجب ایجاد انگیزه در برداشتن استوار گام های بعدی برای رسیدن به اهداف بلندمدت مندرج در اساسنامه این موسسه خیریه می باشد. باشگاه علمی باقرالعلوم(ع) برای توسعه مهارت و خلاقیت در دانش آموزان شهرستان آران و بیدگل، اهداف بلندمدتی را برای خود ترسیم کرده است. در این نوشتار به بیان ضرورت ایجاد این مرکز علمی برای دانش آموزان شهرستان آران و بیدگل، زمینه ها و انگیزه های موسسه خیریه صالحون بیدگل از تاسیس باشگاه علمی باقرالعلوم (ع) و اهداف و برنامه های این باشگاه علمی می پردازیم.

 

توصیه به کسب علم و دانش در اسلام

یکی از امور فطری انسان میل و گرایش به دانایی و فهم حقیقت است. انسان این توانایی را دارد تا با سعی و کوشش، بر جهل و نادانی خویش غلبه کند و برای تامین نیازهای حیاتی خود در زمینه های مادی و معنوی، تلاش کند. دین اسلام به عنوان آخرین دین خدا، سرآمد همه ادیان و کامل ترین آنها، به علم و علم آموزی اهمیت ویژه ای می دهد. معجزه پیامبر اسلام(ص) قرآن است. معجزه ای که بر خلاف معجزات پیامبران قبل دیداری و مشاهده ای و یکباره نیست، بلکه برای فهم اعجاز آن و فهم معارف آن باید دارای علم و دانش و تفکر بود. از این رو دین اسلام از همان ابتدای آمدن وحی پیامبر اسلام (ص) را به خواندن امر کرد و از لطف خداوند به انسان درباره آموزش دادن و آگاه کردن انسان سخن گفت و اینکه خداوند آنچه را که انسان نمی داند را به انسان به تدریج می آموزد. در آیات متعددی از قرآن بر اهمیت تدبر و تفکر بر پدیده های طبیعی همانند گردش شب و روز و حرکت ابرها و دیگر نشانه های علم و قدرت خدا سفارش شده است. علاوه بر قرآن در احادیث معصومین هم بر اهمیت علم و علم آموزی سفارش شده است. پیامبر اسلام(ص) در حدیثی دانش را گم شده مسلمان می داند و اینکه انسان گم شده اش را هرکجا باشد می یابد و اهمیت نمی دهد که آن را از دست چه کسی میگیرد. حضرت علی (ع) در حدیثی بر گستردگی زمینه های کسب علم و دانش اشاره می کنند و می فرمایند: هر ظرفی از آنچه در آن می نهند پر شود، مگر ظرف دانش که هرچه در آن می نهند فراختر شود. اصول کافي، ج 3، ص 172. سفارشات اسلام و بزرگان دین به کسب علم و دانش بسیار زیاد است اما در اینجا به منظور جلوگیری از طولانی شدن کلام تنها به ذکر موارد معدودی بسنده شد.

 

لزوم ایجاد مراکز علمی برای دانش آموزان شهرستان آران و بیدگل

در نظام آموزشی ایران قرار بر این بوده است که مطالب علمی برای دانش آموزان به صورت تدریس توامان تئوری و عملی صورت پذیرد. در کتب درسی دانش آموزان هم آموزش مطالب درسی به نحوی است که برای آموزش مطالب علمی باید به صورت تئوری و آزمایشگاهی و عملی همزمان تدریس شود. ولی این امر به دلیل هزینه های تجهیز آزمایشگاههای مدارس و هزینه های خرید وسایل کمک آموزشی و ناتوانی دولت در تامین این بودجه سنگین عملاً با شکست مواجه شد. به طوری که اکنون سالهاست که به آموزش تئوری مطالب درسی بسنده می شود. در اغلب مدارس و دانشگاههای کشور به دلیل کمبود منابع مالی، امکانات آموزشی و کمک آموزشی برای تجهیز آزمایشگاهها و یا خرید وسایل کمک آموزشی، به آموزش صرفاً تئوری محتوای آموزشی بسنده می شود. این کار هم موجب تدریس غیرکامل مطالب شده و فهم مطالب علمی را برای دانش آموزان مشکل و یا غیر ممکن می کند و به همین سبب موجب بی انگیزگی و دلزدگی از کسب علم و دانش از سوی دانش آموزان می شود.

شهرستان آران و بیدگل متاثر از شرایط آموزشی و بودجه بندی آموزش و پرورش کشور با همین شرایط با قوت و ضعف کمتر یا بیشتر در بخش های مختلف خود روبرو است. دانش آموزان این شهرستان به سبب این کمبودهای وسایل کمک آموزشی و نبود تجهیزات آموزش عملی مفاهیم درسی، دچار سرخوردگی و بی انگیزگی در زمینه کسب دانش و دلزدگی از ادامه تحصیل می شوند. این امر در بلند مدت موجب کمبود نیروی انسانی ماهر و متخصص مورد نیاز بخش های مولد شهرستان می گردد و به توسعه همه جانبه شهرستان آسیب خواهد زد.

 

کم شدن علاقه و اشتیاق به علم در دانش آموزان به سبب بیکاری فارغ التحصیلان

شرایط اقتصادی سالیان گذشته کشور و نبودن اتصال بین صنعت و دانشگاه، موجب پیدایش پدیده بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و  پذیرش شغل های بی ارتباط با مدرک تحصیلی در بازار کار جوانان گردید. علاوه بر این، بالا رفتن ظرفیت پذیرش دانشگاهها و پیدایش رشته های دانشگاهی بدون کنکور و نبودن افق روشن در پیداکردن شغل حتی برای مقاطع تحصیلات تکمیلی، موجب ایجاد چرخه باطلی گردیده است که در آن انگیزه ای برای کسب علم و دانش وجود ندارد. دانشجویان و دانش آموزان تنها به گذراندن دروس و قبول شدن در آزمونها می اندیشند و انگیزه ای برای کسب دانش و انجام پژوهش و پیگیری پروژه و تحقیق وجود ندارد. به سبب وجود چنین جوی در بین دانشجویان و حتی دانش آموزان، مهارتهای نیروی کار کشور پایین می آید و به خاطر این پایین بودن توانایی ها و مهارت ها، مشاغل مناسب برای نیروی کار موجود فراهم نیست. این چرخه باطل خطری جدی برای توسعه منابع انسانی آینده کشور است. نیروی انسانی که خود قرار است موتور محرک چرخ توسعه و پیشرفت کشور باشد ، در این شرایط در دور باطل بی انگیزگی، عدم خلاقیت، عدم مهارت و بیکاری گرفتار شده است. اما حلقه مفقوده برای از بین بردن این چرخه باطل و ایجاد چرخه ای از انگیزش، کسب علم و مهارت، بالارفتن توانایی و خلاقیت و یافتن شغل مناسب، بالارفتن بهره وری کاری و به حرکت درآوردن چرخ توسعه و پیشرفت و آبادانی کشور چیست؟

 

افزایش علاقه به علم با طرح مباحث کاربردی علوم

علاقه به علم با آموزش های صرفاً تئوری حاصل نمی شود. بلکه علاقه به علم آموزی در صورتی در بین دانش آموزان افزایش می یابد که کاربرد مفاهیم علمی را دانش آموز درک کند و تاثیر فن آورانه آن را مشاهده کنند. با آموزش های عملی به دانش آموزان، آنها می توانند به دست خودشان و با استفاده از ابزار و وسایل آموزشی اقدام به ساخت وسایل مختلف کنند، مهارت های فنی آنها با این کارهای یدی افزایش یابد و از طرفی خلاقیت آنها افزایش یابد. چرا که در جریان ساخت وسایل و استفاده از ابزار آلات به مشکلاتی بر می خوردند که خود بادی راه حل آنها را پیدا کنند. بنابر این ناگزیر از بالابردن توجه و تمرکز و یادگیر می شوند و یادگیری آنها از آن مفهوم علمی به حد اعلا می رسد. امروزه راهکار آموزش عملی مطالب علمی برای دانش آموزان یک امر مسلم و مورد پذیرش است و کم اثر بودن و حتی بیفایده بودن آموزش های نظری و تئوری صرف مورد پذیرش کارشناسان است. 

 

چرا باشگاه علمی باقرالعلوم (ع) را راه اندازی کردیم؟

بر اساس بند اول از ماده 9 اساسنامه موسسه خیریه صالحون یکی از فعالیتهای این موسسه تاسیس و مشارکت در ایجاد طرحهای عام المنفعه است و بر اساس بند 6 از ماده 9 اساسنامه این موسسه توانمند سازی افراد در زمینه های آموزشی و تحصیلی از موضوع فعالیتهای این موسسه می باشد. لذا با توجه به اهمیت مسئله آموزش برای آینده کاری خود دانش آموزان شهر و مسئله لزوم تربیت نیروی انسانی توانمند و کارا برای آینده بخش های مختلف صنعتی و علمی شهرستان و موارد مطرح شده در سطور فوقانی در زمینه خطر آموزش های صرفاً تئوری برای دانش آموزان، موسسه صالحون با همکاری و مساعدت جناب آقای دکتر احمدی، موسس خانه علوم و فنون شهر قم، در سال 92 باشگاه علمی حضرت باقرالعلوم(ع) را تاسیس کرد.

 

فعالیت های ما در باشگاه علمی

این باشگاه با فراهم کردن امکانات و وسایل کمک آموزشی و ارائه کلاسهای آموزشی عملی برای آموزش مفاهیم علمی، کاربرد های عملی مفاهیم کتب درسی را به دانش­ آموزان مقطع متوسطه آموزش می دهد. کلاسهای آموزشی این باشگاه کمک می کند تا دانش آموزان با لذت علم آموزی و کاربردهای عملی دانش های فراگرفته، دیدگاهی جدید و خلاقانه به مسئله علم و فن آوری پیدا کنند.  دانش آموزان در این باشگاه خود اقدام به ساخت وسایل علمی می کنند و از این رهگذر مهارتهای فنی و کاربردی آنها ارتقا پیدا می کند. موزه علوم و فنون این باشگاه، مجموعه ای از وسایلی است که در این مرکز آموزشی، دانش آموزان به دست خود موفق به ساختن آن شده اند. این مجموعه، بیانگر موفقیت موسسه خیریه صالحون بیدگل در دستیابی به اهداف اولیه از تاسیس باشگاه علمی و توانمندی مدرسین و دانش آموزان این مرکز علمی، و موجب ایجاد انگیزه در برداشتن استوار گام های بعدی برای رسیدن به اهداف مندرج در اساسنامه این موسسه خیریه می باشد. هم اینک مدارس شهرستان های آران و بیدگل و کاشان با هماهنگی از این مرکز علمی دیدن می کنند و دانش آموزان با شرکت در دوره های آموزشی این باشگاه علمی، از امکانات آموزشی آن برای بالا بردن همزمان سطح مهارتهای علمی و عملی خود استفاده می کنند.

 

اهداف کلان موسسه از تاسیس باشگاه علمی

اهداف کلانی که برای باشگاه علمی در نظر گرفته شده است در سند چشم انداز این باشگاه آورده شده  است. اهداف کلان تاسیس باشگاه علمی از قرار زیر است:

 

         ·            ارتقاء سطح دانش عمومی جامعه بخصوص دانش آموزان، دانشجویان و اساتید

         ·            ایجاد روحیه خلاقیت، ابتکار و نوآوری در تمام سطوح جامعه

         ·            تعمیق روحیه دینی و معنوی افراد با بیان ارتباط تنگاتنگ دانش و علم با دین و مذهب

         ·            آشنایی با دانشمندان و بزرگان دینی و معنوی ایران و تاریخ و پیشینه کشور

         ·            آشنایی با مشاغل و حرفه های گوناگون و نحوه کاربرد قوانین مختلف علمی در هر حرفه

         ·            آشنایی با محیط زندگی و  اقلیم منطقه و کشور

         ·            ایجاد مکانی سالم و جذاب برای تفریح همراه با کسب علم

         ·            اشاعه تفکر علمی در جامعه و کمک به همگانی نمودن علم و دانش

         ·            کمک به کارآفرینی و ایجاد اشتغال وکسب و کارهای جدید در منطقه و کشور با توجه به نیازها و امکانات موجود

         ·            آشنایی با علوم بین رشته ای و کاربردهای آن در زندگی

         ·            ایجاد فضایی جهت استفاده از فن آوری ها و تکنولوژی های نو و برتر

         ·            تبدیل شهرستان آران و بیدگل به قطب گردشگری علمی در کشور و منطقه

 

چشم انداز آینده

 مدیران موسسه در تلاشند در راستای تحقق اهداف تاسیس باشگاه علمی با جمع آوری مجموعه هایی کامل از وسایل مورد استفاده در زندگی روزمره از ابتدایی ترین تا پیشرفته ترین آن ها و ساخت دستگاه های آموزشی و علمی در تمامی شاخه های علوم مختلف در آینده ای نزدیک موزه علوم و فنون را در شهرستان تاسیس نمایند.

موزه های علوم و فنون در زمره موزه‌های علمی قرار دارند. وظیفه موزه‌های علمی این است كه روحیه و ذهنیت علمی را به صورت سه‌ بعدی منتقل كنند، تمایل طبیعی به دانش را در مخاطبین برانگیزند، اطلاعاتی در مورد پژوهش‌ها و پیشرفت‌های علمی صورت گرفته بدهند، به مخاطبین احساس مشاركت در پیشرفت فنی را بخشند، درك و قدردانی نسبت به حفظ محیط طبیعی از دیدگاه اقلیمی و تاریخی را تشویق كنند، تا بینندگان را با سیر تحول طبیعت و پیشرفت بشریت آشنا سازند. همه این موزه‌ها اشیاء واقعی را، اعم از اینكه موجود طبیعی باشد، یا ماشین مصنوعی و یا مدل آن، به صورت اسلاید تمام پرده رنگی، ماكت یا نمونه متحرك، به نمایش گذاشته و از این طریق نمایش تجربیات فیزیكی، بازسازیهای كیهانی و گردش‌های علمی را پیوند می‌دهند. هدف موزه های علوم اساساً تعلیمی است، و فعالیت های آموزشی آن ها بسیار مهم، گسترده و فراگیر است و بدور از تمركز بر روی یک رشته خاص می باشد. به طور کلی موزه های علوم پیشرفته در سرتاسر جهان تمامی علوم روز دنیا را از جنبه های مختلف به نمایش می گذارند. موزه‌های علمی  مواظبت شده‌ترین و پرفعالیت‌ترین موزه‌ها هستند. پیشرفتشان در موزه‌شناسی و در فنون ارائه از سایر موزه ها حیاتی‌تر بوده است. 

امید است با همکاری خیرین منطقه، موسسه هرچه سریعتر در راه نیل به اهداف خود گام بردارد و با استفاده از نخبگان بومی منطقه، مرکزی علمی، پژوهشی و تفریحی بنا گذاشته شود تا مانند بسیاری از موزه های علوم دنیا، محل تبادل علم با سایر کشورها و  جذب گردشگران خارجی گردد.

 

جهت بازدید از نمایشگاه علوم و فنون حضرت باقر العلوم (ع) لطفا با شماره تلفن 54736222-031 و یا 54732530-031 داخلی 116 تماس بگیرید.

 

جهت عضویت در باشگاه علمی لطفا با شماره تلفن 54736222-031 و یا 54732530-031 داخلی 118 تماس بگیرید.

 

 

 

مـطالب مـرتـبـط:

افتتاح موزه علوم و فنون

کانال تلگرامی موزه علوم و فنون باقرالعلوم(ع)

گزارش تصویری از باشگاه علمی

مشاهده برخی از تولیدات باشگاه علمی باقرالعلوم(ع) 

بازدید شهردار آران و بیدگل از باشگاه علمی باقرالعلوم(ع)

بازدید مدیرعامل شرکت مخابرات استان اصفهان و رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از باشگاه علمی باقرالعلوم(ع)

حضور موسسه خیریه صالحون در چهارمین نمایشگاه توانمندیها و دستاوردهای سازمانهای مردم نهاد استان اصفهان

دانلود بروشور دستگاههای علمی تولید شده در باشگاه

 


روابط عمومی موسسه خیریه صالحون بیدگل

دپارتمان توانمندسازی و توسعه صالحون

مرکز درمانی موسی بن جعفر-دندانپزشکی-آمبولانس-آزمایشگاه موزه علوم و فنون شهرستان آران و بیدگل مددکاری و حمایتی

دپارتمان توانمندسازی و توسعه-پژوهش

     
مرکز درمانی موزه خیریه و مددکاری ترویج مشاوره آموزش پژوهش