Info@salehoun.org

 

افتتاح مرکز خلاقیت و شکوفایی در آران و بیدگل

 

مرکز خلاقیت و شکوفایی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان واحد آران و بیدگل آغاز به کار کرد. این مرکز با هدف ایجاد زمینه‌های لازم برای ترغیب و تشویق دانشجویان و فارغ‌­التحصیلان دانشگاهی در تجاری­‌سازی ایده­‌های نوآورانه و تأسیس شرکت­‌های دانش‌­بنیان، راه‌­اندازی گردید. موسسه صالحون در راستای فعالیتهای زیربنایی خود در جهت اشتغال و کارآفرینی بر مبنای دانش، اقدام به گشایش این مرکز نموده و هدفش از تاسیس این مرکز توانمندسازی دانشجویان خوش فکر و دارای ایده و طرح، به سمت و سوی خود اشتغالی از طریق تجاری سازی ایده هایشان است. راه و روش دستیابی به این هدف از طریق شناسایی و جذب ایده های نوآورانه، ایجاد بستر رشد ایده ها از طریق مشاوره، حمایت و پرورش این ایده ها، راهنمایی و ارتقای این ایده ها و در نهایت تبدیل ایده های برگزیده به کسب و کار برای صاحبان آن، میسر خواهد شد. در ابتدا لازم است به اهمیت و ضرورت مراکز علمی از جمله مراکز خلاقیت و رشد در کشور بپردازیم و بعد دلایل تاسیس مرکز خلاقیت و شکوفایی در شهرستان آران و بیدگل و نحوه عملکرد آن را بررسی می کنیم:

 

 وضعیت تکنولوژی و فناوری در جهان و ایجاد مشاغل جدید در افق طرح های توسعه

تغییرات تکنولوژی موجب تحول در ایجاد و بقای مشاغل گردیده است. گمانه زنی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه نیمی از مشاغل فعلی جهان در نیمه نخست قرن گذشته وجود نداشته است. و این به معنی ایجاد فرصت های جدید برای ایجاد کسب و کارها و مشاغل جدید است. از طرفی ظهور تکنولوژی هایی از قبیل اتوماسیون، هوش مصنوعی و روباتهای صنعتی در حال حاظر موجب جایگزینی گسترده با نیروی انسانی و در نتیجه ایجاد بیکاری گردیده است. خبر ناخوشایند اینکه با پیشرفت هرچه بیشتر این فناوری ها، موج جایگزینی آنها با نیروی انسانی و در نتیجه موج بیکاری فزاینده ناشی از آن ادامه خواهد داشت. کارگران کارخانه ها، آموزگاران، مشاغل خبری، کارشناسان حقوقی، رانندگان و ... از جمله مشاغلی هستند که جایگزین کردن آنها با روبات و هوش مصنوعی مدتی است آغاز شده و این جایگزینی در آینده روندی رو به رشد خواهد داشت. و خبر خوشایند اینکه فرصتهای جدیدی برای ایجاد حرفه ها و مشاغل جدید و در نتیجه بازارهای جدیدی در جهت کسب و کارهای مرتبط به آن به وجود خواهد آمد. ایجاد و گسترش مشاغلی مثل تولید محتوا، مدیریت فرآیند و پروژه، کسب و کارهای دانش بنیان و غیره از جمله مشاغل جدیدی هستند که در سالهای اخیر توسعه چشم گیری داشته اند.

 

برنامه های کلی کشور برای حرکت به سمت کسب و کارهای دانش پایه

حرکت شتابان کشورهای دنیا به سوی توسعه دانش و استفاده از تکنولوژی های نو در دو دهه اخیر موجب ایجاد  فرآیندهای نوینی در تولید کالا و ارائه خدمات گردیده است. در نتیجه این موج تکنولوژی های نوین، بازارهای جدیدی  به روی شرکت های پیشتاز در عرصه های نوآورانه گشوده شده و فرصت های ارزشمندی در ایجاد و توسعه مشاغل حرفه ای برای متخصصان و فارغ التحصیلان دانشگاهی ایجاد گردیده است. ایجاد شغل  در قالب سازمانها و شرکتهایی که ارزش افزوده آنها برآمده از دانش و نوآوری و نه استخراج و تبدیل ساده مواد اولیه باشد، موجب رشد تکنولوژی، دستیابی به دانش فنی، افزایش صرفه اقتصادی، ایجاد مشاغل پایدار و در نهایت توسعه همه جانبه می گردد. متولیان امر در کشورمان نیز با درک شرایط جهانی، با اتخاذ تصمیمات مقتضی جهت ایجاد ساز و کارهای لازم برای توسعه کسب و کارهای مبتنی بر دانش یا به اصطلاح کسب و کارهای دانش بنیان، گامهای عملی مهمی در این زمینه برداشته اند. ایجاد پارک های علم و فناوری در شهرهای مختلف کشور به منظور ایجاد بستر شکل گیری و توسعه شرکت های دانش بنیان گوشه ای از این دست تلاش هاست.

 

پارکهای علمی و فناوری و اهداف آنها

پارک های علم و فناوری، به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی موثر در امر توسعه فناوری و به تبع آن توسعه اقتصاد دانش مدار و اشتغال زایی تخصصی، مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان واقع شده اند. پارک های علم و فناوری، محیط مناسب برای استقرار و حضور حرفه ای شرکت های فناوری کوچک و متوسط، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع و موسسات پژوهشی هستند که در تعامل سازنده با یکدیگر و با دانشگاه، به فعالیتهای فناورانه اشتغال دارند. هدف نهایی این همکاری فی مابین، ایجاد زمینه های فناورانه و تسهیل فرآیند جذب، ارتقا و انتشار آن است، به نحوی که تمام و یا بخش عمده ای از فعالیتهای منتهی به محصولات فناوری در این پارک ها به صورت حرفه ای قابل انجام باشد. اهم این فعالیتها شامل بازارسنجی، ایده پردازی، پژوهش علمی، طراحی مهندسی، نمونه سازی، طراحی صنعتی، استاندارد سازی، تدوین دانش فنی، ثبت مالکیت فکری، فروش و عملیات مستشاری بعدی برای تحقق محصولات فناوری در عرصه تولید صنعتی و همچنین عرضه سایر خدمات تخصصی می باشد. همکاری های بین المللی برای استفاده از تجربیات دیگر کشورهای موفق و همچنین بازاریابی جهانی برای ارائه محصولات در دیگر کشور ها، از اهداف بلند مدت پارک های علم و فناوری است.

 

 

معرفی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و اهداف آن

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان  به عنوان اولین سازمان مؤسس مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری در کشور در محدوده اتوبان آزادگان خمینی شهر و جنب دانشگاه صنعتی اصفهان، و نزدیک به شهرک های صنعتی و مناطق نمونه گردشگری خمینی شهر ضمن حمایت از راه‌اندازی و توسعه شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان توانسته است گام‌های مؤثری در توسعه تولید و صادرات محصولات دانش بنیان و اشتغال پایدار دانش آموختگان دانشگاهی بردارد. تعدادی از وظایف این شهرک از قرار زیر است:

     - برنامه ریزی و ایجاد زمینه مناسب به منظور کاربردی و تجاری کردن نتایج تحقیقات

     - ایجاد فضای مناسب علمی و پژوهشی برای جذب دانشمندان و متخصصان داخل و خارج از کشور

     - ارتقای دانش فنی متخصصین برای بروز خلاقیتها و نوآوریها در زمینه تکنولوژی

 

معرفی دوره رشد مقدماتی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

دوره رشد مقدماتی برای متقاضیان راه‌اندازی کسب و کارهای دانش بنیان یک فرصت زمانی برای کسب آمادگی جهت ورود به مرکز رشد می‌باشد. در این دوره امکان آشنایی کارآفرینان با بازار، تکمیل تیم کاری، تثبیت ایده و در صورت لزوم ثبت شرکت و کسب هویت حقوقی فراهم می‌گردد به نحوی که به متقاضیان کمک می‌کند تا ریسک‌های دوره رشد کاهش یابد. هسته‌های فناوری در صورت موفقیت می‌توانند پس از طی مراحل پذیرش در مراکز رشد شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقر گردند. تیم‌های متقاضی متشکل از تعدادی دانش‌آموخته با زمینه کاری مشخص که در صدد تشکیل یک شرکت مستقل حقوقی و ایجاد یک حرفه در زمینه‌ای هدفمند باشند هسته‌های فناوری تعریف می‌شود.

 

ضرورت ایجاد مرکز خلاقیت در شهرستان آران و بیدگل

شهرستان آران و بیدگل علیرغم دارا بودن صنایع گسترده و سرانه پایین بیکاری، شهری است که زمینه های لازم جهت اشتغال مناسب متخصصین و فارغ التحصیلان دانشگاهی خود را ندارد. به طور عمده برای جوانان این شهرستان بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه دو راه حل وجود دارد؛ اول اینکه در شغلی غیر مرتبط با تحصیلاتشان به کار مشغول شوند و دوم اینکه به قصد یافتن کار متناسب با تحصیلشان به شهرهای بزرگتر مهاجرت کنند. به این ترتیب ماحصل هزینه هایی که جوانان و خانواده های آنها متحمل می شوند، نتیجه مناسبی ندارد و همواره شاهد پدیده مهاجرت نخبگانی از این شهرستان به سوی شهرهای بزرگتر بوده ایم. مساله ای که در بلند مدت می تواند هزینه های پیدا و پنهان زیادی را برای توسعه و آبادانی و جایگاه شهرستان در پی داشته باشد. از سویی دیگر تک محصولی بودن صنعت هر شهری راه رفتن بر لبه پرتگاه بیکاری است. چرا که تاثیر پذیری ناخواسته از شرایط پیش بینی نشده محیطی، می تواند موجب خطر سقوط یکباره شهر در ورطه بیکاری و پیدایش عواقب اجتماعی بعد آن شود. به همین سبب همواره دغدغه مسئولین و بزرگان شهرستان فراهم کردن شرایط مناسب برای حفظ سرمایه های انسانی شهرستان، ایجاد کسب و کارها و بنگاههای زود بازده و خود اشتغالی و تنوع بخشیدن به حرفه ها و کسب کارهای شهرستان بوده است.

 

افق پیش رو

آران و بیدگل شهری است که ظرفیت های پرشماری در زمینه های صنعتی، مذهبی، فرهنگی، گردشگری و البته سرمایه انسانی دارد. بی گمان مهمترین عنصر در میان این مولفه ها و شاخص ها برای عمران و آبادانی روزافزون، سرمایه انسانی است. برای رشد و بالندگی این سرمایه مهم هر کس به نوبه خود وظیفه ای دارد. روشن است که هر کوششی از طرف هر سازمان دولتی یا غیر دولتی برای این وظیفه همگانی انجام گیرد در نهایت منفعت آن عاید همه مردم شهرستان و فرزندان آنها خواهد شد. موسسه صالحون هم به عنوان سازمانی مردم نهاد در حد توانایی و امکاناتش، سعی دارد سهم خود از این وظیفه اجتماعی را انجام دهد. هدفی که به حول و قوه الهی و با همت دانشجویان و فارغ التحصیلان همین شهرستان به سرانجام مطلوب خود خواهد رسید.

 

 

 

 مطالب مرتبط

نحوه عضویت و ثبت ایده در مرکز خلاقیت آران و بیدگل

اهداف موسسه صالحون از تاسیس مرکز خلاقیت و شکوفایی

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

آشنایی با مراکز رشد جامع شهرک علمی

دنیای نوآوری و کارآفرینی

 

 

روابط عمومی موسسه خیریه صالحون بیدگل

دپارتمان توانمندسازی و توسعه صالحون

مرکز درمانی موسی بن جعفر-دندانپزشکی-آمبولانس-آزمایشگاه موزه علوم و فنون شهرستان آران و بیدگل مددکاری و حمایتی

دپارتمان توانمندسازی و توسعه-پژوهش

     
مرکز درمانی موزه خیریه و مددکاری ترویج مشاوره آموزش پژوهش