Info@salehoun.org

بیمارستان تخصصی ثامن الحجج آران و بیدگل با مشارکت موسسه صالحون

 

 معرفی پروژه بیمارستان ثامن الحجج علیه السلام

 

بیمارستان ثامن الحجج (ع) از ضروری ترین نیازهای مردم شهرستان آران و بیدگل در بخش درمان است که هم اینک به همت جمعی از خیرین سلامت منطقه، موسسه خیریه صالحون و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در دست احداث است. ساخت این بیمارستان که تاکنون بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است نماد همدلی و همکاری خیرین دلسوز با مسئولین حوزه سلامت و درمان شهرستان، برای حل مشکلات مردم در زمینه بهداشت و درمان است. موسسه خیریه صالحون امیدوار است با مساعدت و همکاری خیرین سلامت و تامین به موقع اعتبارات تخصیص داده شده توسط وزارت بهداشت به این بیمارستان، در زمانی کمتر از دو سال آینده شاهد تکمیل و بهره برداری از این بیمارستان باشد.

 

علت ساخت بیمارستان

شهرستان آران و بیدگل علیرغم دارابودن جمعیتی در حدود صد هزار نفر در حال حاضر تنها دارای دو بیمارستان سیدالشهدا و شهیدرجایی است. و این نشان از کمبود شدید سرانه فضای درمانی در شهرستان دارد. بر اساس آمارها متوسط تعداد تخت های فعال بیمارستانی در کشور ایران به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۱۴ تخت است، اما در شهرستان آران و بیدگل به ازای هر ۱۰ هزارنفر ۵/۶ تخت فعال بیمارستانی وجود دارد.[1] این در حالی است که این دو بیمارستان موجود هم دارای عمر بالا و فرسودگی شدیدی هستند و از این نظر هم برای مردم مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده اند. این نیاز به ساخت بیمارستان امری است که دارای ضرورت بسیار زیاد است و نمی توان تنها منتظر تحقق برنامه های بلند مدت از طرف وزارت بهداشت نشست و باید برای رفع این مشکل از طرف خود مردم همکاری و همیاری صورت گیرد. به همین علت طرح های مختلفی برای ساخت بیمارستان های جدید در شهرستان ارائه شده که یکی از این طرح ها شیوه همکاری مردمی با دانشگاه علوم پزشکی برای ساخت بیمارستان است. به این ترتیب که نیمی از هزینه ساخت بیمارستان بر عهده دانشگاه علوم پزشکی کاشان و نیمی دیگر بر عهده خیرین و سازمانهای مردم نهاد شهرستان است. در حال حاضر دو بیمارستان با این شیوه در شهرستان آران و بیدگل در حال ساخت است؛ بیمارستان امام حسن(ع) و بیمارستان ثامن الحجج(ع). موسسه خیریه صالحون بیدگل متولی و مسئول ساخت بیمارستان ثامن الحجج(ع) می باشد.

 

ضرورت همیاری مردم در طرحهای عمرانی

بسیارند کسانی که با توانایی مالی مختلف قصد اهدا کمک های مالی و یا وقف به منظور گذاشتن باقیات صالحات از خود دارند اما با بعضی مشکلات عدیده ای مواجه می شوند که آنها را از اقدام در جهت تحقق نیت خیرشان باز می دارد. نخست آنکه از اولویتهای ضروری برای اهدا کمکهایشان آگاه نیستند و نمی دانند که کمک های خود را باید در چه راهی هزینه کنند. ثانیاً ممکن است بعد از آنکه با تحقیق و بررسی متوجه ضرورتهای شهری و نیازهای عمرانی شدند، توانایی لازم برای تامین همه هزینه های آن طرح ها را نداشته باشند و یا نیاز آن طرح بیش از بودجه درنظرگرفته شده توسط آنها باشد. بعضی طرح ها دارای هزینه های بالایی است و در ضمن نیازمند روند اداری و همکاری با نهادهای دولتی است.

اینجاست که نقش یک سازمان مردم نهاد که به نمایندگی از طرف مردم به اجرای طرح های عمرانی و عام المنفعه می پردازد مشخص می شود. چرا که هم از اولویتهای ضروری برای احداث پروژه های شهری اطلاع دارند و هم با توانایی خود در جمع آوری کمک های خیرین متعدد، از توقف پروژه  به علت کمبود بودجه و زیان های ناشی از آن ممانعت می کنند و به روند ساخت و ساز طرح ها سرعت می بخشند و هم با توجه به ساز و کارهای اداری و قانونی خاص بعضی از طرح ها، توانایی به سرانجام رساندن پروژه ها را دارند.

 

مشخصات فنی بیمارستان ثامن الحجج(ع) و نحوه بهره برداری

کلنگ آغاز به کار احداث بیمارستان ثامن الحجج(ع) در انتهای بلوار المهدی و در زمینی به مساحت تقریبی 22000 متر مربع در سال 90 بر زمین زده شد. این بیمارستان در 4 طبقه و با زیربنای 7000 متر در حال احداث است و هم اکنون بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. کاربری تعیین شده برای این بیمارستان، بیمارستان تخصصی مادر و کودک می باشد و قرار است که در عرصه بهداشت و سلامت و درمان در حوزه تخصصی زنان و زایمان به مردم شریف شهرستان آران و بیدگل و شهرهای مجاور خدمت رسانی کند. کار ساخت این بیمارستان هم اینک در حال انجام است و با برنامه ریزی های صورت گرفته و در صورت ادامه روند تامین اعتبارات، زمان پایان ساخت این بیمارستان کمتر از دو سال آینده خواهد بود. این بیمارستان پس از تکمیل و تجهیز در طی مراسمی به طور رسمی به بهره برداری خواهد رسید. ان­شاالله

بیمارستان ثامن الحجج(ع) نماد همدلی و همکاری مردم و خیرین و مسئولین، و عزم و اراده جمعی برای پیشبرد اهداف در ساخت مراکز درمانی شهرستان برای جبران کمبودها در این عرصه می باشد.

 

 

مـطالـب مـرتـبـط

بازدید منتخب مردم آران و بیدگل و کاشان در مجلس دهم، از پروژه بیمارستان ثامن الحجج(ع)

بازدید رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان از پروژه بیمارستان ثامن الحجج(ع)

بازدید سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کاشان از پروژه بیمارستان ثامن الحجج(ع)

تاکید فرماندار آران و بیدگل بر تسریع و تکمیل پروژه های درمانی شهرستان

آشنایی با زندگی خیّر سلامت منطقه کاشان؛ مرحوم محمد صادق نقوی

تقدیر از خیرین سلامت بیمارستان ثامن الحجج(ع)

 

 

 

 

روابط عمومی موسسه خیریه صالحون بیدگل

دپارتمان توانمندسازی و توسعه صالحون

مرکز درمانی موسی بن جعفر-دندانپزشکی-آمبولانس-آزمایشگاه موزه علوم و فنون شهرستان آران و بیدگل مددکاری و حمایتی

دپارتمان توانمندسازی و توسعه-پژوهش

     
مرکز درمانی موزه خیریه و مددکاری ترویج مشاوره آموزش پژوهش